Ukens profil: Jan-Oddvar Sørnes - Sykkel
1074 Views

Ukens profil: Jan-Oddvar Sørnes

April 15, 2016
Skrevet av:

kjetil

– Det er et umulig prosjekt det også, men jeg har funnet ut at det umulige tar bare litt lengre tid.

SM: Hvem er Jan-Oddvar Sørnes?
JOS: Daglig leder i Bodø Cykleklubb og sykkel-NM 2016. I tillegg er jeg valgt inn i grenutvalget for landevei i NCF og leder for NCF region nord. Samtidig har jeg masse verv i andre klubber og har drevet med idrett i 40 år.

SM: Hvordan går planleggingen av NM?
JOS: Det er interessant at du spør. Vi hadde en runde i går hvor vi ikke kranglet, men vi har altså ikke klart å lande den planlagte tempotraseen til NM. For å gjøre en lang historie kort har vi gått tilbake til opprinnelig plan med å ha tempoen ved Saltstraumen. Å stenge veien på den først planlagte løypen ut mot Festvåg på Sankthansaften, er komplisert da dette er den eneste veien ut hit. Tirsdag og torsdag vil vi altså flytte arrangementet ut fra byen hvor vi egentlig ønsket å ha all start- og målgang. Den nye tempoløypen blir knalltøff. Folk klaget på løypen i fjor, men dette blir brutalt og vil favorisere andre ryttere.

SM: Hva tror du vil skille dette mesterskapet fra tidligere utgaver?
JOS: Det er ti år siden vi har hatt et mesterskap i nord, og måten jeg vil skille dette mesterskapet fra andre, er at viktigheten av dette er større. Vi viser at vi kan gjennomføre minst like bra som alle andre og det er ytterligere med på å befeste at sykkelsporten definitivt er kommet for å bli her.

I tillegg er det en måte å synliggjøre og konstatere at sykling må skje i hele landet og at deltakelsen ikke går ned av den grunn. Man skal se fram til dette og mitt inntrykk er også at folk gleder seg til å komme til nord.

Utover det har fellesstarten aldri vært så kompakt som nå. Det blir et arrangement som er et 200-årsjubileum verdig (Bodø by). Er vi heldige klarer vi også å få kongefamilien til å dele ut premier den første søndagen da de er i Bodø.

SM: Hvor tror du vi får de største overraskelsene og mest spenning?
JOS: Jeg tror kanskje det blir på tempo. Det oser Alexander Kristoff av fellesstarten med den litt slake bakken mot slutten. I U23 og junior er det mer åpent, men det er faktisk en løype der lokalhelt Andreas Sandnes Olsen kan hevde seg på en god dag.

Også er det jo ikke noe en hemmelighet at Bjørn Tore Hoem har meldt overgang til Bodø Cykleklubb. Han skal sykle lagtempoen sammen med August Jensen og Andreas Sandnes Olsen. Det blir utrolig spennende med et knallsterkt lag.

Ellers er det artig på lokalt hold at klubber mobiliserer veldig. Det trenes godt både i Mosjøen, Rana og Bodø. Det blir som et slags internt nordnorsk mesterskap også.

SM: Hva er det med Bodø som har gjort byen til en liten sykkelhovedstad i Nord-Norge? Tidenes første etappe av Arctic Race gikk her, rittet kommer tilbake til byen ved to anledninger dette året, og NM går som kjent her.
JOS: Det er velvilje. Kommune, både administrativt og politisk går for dette og legger til rette. Formannskapet vedtar forhåpentligvis i dag å sette av 2,5 millioner kroner til veiutbedring for Arctic Race. Det er en stor pott penger når du vet hvor lite frie midler en kommune kan disponere. Det er ikke tvil om at arrangementet ønskes her. Det er flere som tørr å prøve seg, også må man jo ha noen tullinger som sier at dette skal man gjøre.

SM: Ser du deg selv som en tulling?
JOS: Ja, definitivt. Per Erik Mæhlum (arrangementssjef i NCF) liker jo å komme til Bodø fordi vi er så utradisjonelle her.

SM: Du har også en jobb ved Nord Universitet. Hvordan får du tid til alt?
JOS: Ja, akkurat nå er det under vurdering om jeg blir professor også faktisk. Men det jeg driver med gir mer energi enn det tar energi. Det er hemmeligheten.

SM: Hvis du skulle endret noe med norsk sykkelsport, hva ville det vært?
JOS: Ser du historisk på det, har betydningen av innendørshaller i øst, vest, sør og nord, vært kjempestor. Både i håndball og fotball har dette vært kjempeviktig, og det jeg ville satset på nå, er å få opp velodromen på Sola fort som faen. Så ville jeg fått opp en i Asker, Bodø, Harstad og Trondheim. Så kunne vi gitt et helårstilbud til ungdom og lagt til rette for at det ikke er tilfeldig at det kommer en August Jensen fra Bodø. Det en forandring på gang nå, men det sitter langt inne. Jeg kommer til å ta fatt på dette når jeg er ferdig med NM. Da setter jeg i gang å tenke på velodrom i Bodø. Det er et umulig prosjekt det også, men det umulige tar bare litt lengre tid har jeg funnet ut. Men en velodrom i Bodø er realistisk. Ser man på skisser fra Sola, er dette den type hall vi også kan få til.

Det å være på sykkeltinget for første gang, se på retorikken, så handler det om indre Østland og Vestlandet. Det er der trøkket er, så er det noen tullinger fra nord som blander seg inn med Arctic Race og NM. Vi har enda en vei å gå på tross av at Arctic Race har befestet seg. Det ser vi i flere idretter.

SM: Hvorfor er det slik?
JOS: Det har med befolkningstetthet å gjøre, men også nærhet til beslutninger og nærhet til finansielle ressurser. Det er klart, får man opp et miljø så er også det selvforsterkende. For å endre det, må man ta konkrete og bevisste grep. For meg er det åpenbart med velodrom på Sola og i Asker, men også nord for Dovre. Det blir en tung vei å gå, men det er det som er artig.

SM: Hvor stor vil du si sykkelaktiviteten er blant mosjonister i Bodø, da?
JOS: Som klubb tok vi et oppgjør med gubbementaliteten for noen år siden. Vi fikk opp en ungdomsgruppe som nå er ved et generasjonsskifte. Noen slutter, mens andre flytter. Mastersatsingen har også falt litt mellom to stoler og der har vi fått streng beskjed fra årsmøtet om at vi må ta tak. Vi er en klubb med en medlemsprofil hvor det er mange middelaldrende. Grepet vi gjør er en samarbeidsavtale med Team Rynkeby som nå skal ta en del fellestreninger som appellerer til de som vil sykle flere timer med en snittfart på 25 km/t. Vi hadde et ekstraordinært årsmøte i går hvor denne ideen falt i god smak. Akkurat nå i år er det mye ritt her som gjør at vi ikke har kapasitet til å satse på Trondheim-Oslo og slike ting. Men neste år er vi oppe der igjen.

SM: Men så mye sykkelfokus må da også bære med seg positive ringvirkninger?
JOS: Det vi ser, og som jeg er veldig glad for, er at folk har kompetanse til ting som er kjempeviktig med sykkelritt. Vi har blant annet fått inn en som jobber med sikkerhet og som er faglig for trafikkavvikling og som har basiskompetanse på dette. Det er ikke disse som stiller på fellestrening og som steker vafler, men de syns det er jævlig artig og spennende å bidra. Det er denne type kompetanse vi sliter med i en liten klubb.

Fakta:
Navn: Jan-Oddvar Sørnes
Aktuell: Leder NM landevei 2016 og daglig leder Bodø CK
Føde/hjemsted: Brønnøysund/Bodø
Fødselsdato: 10.04.1966

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.