Førstereis opp Lysebotn - Sykkel

Oktober 18, 2020
Skrevet av:

Espen J. Lee

«Yo, joine du å sykla et sykkelritt rett før skolestart?»

«Ja! Så gøy! Er det langt?»

«Njaa, det e bare litt rundt omkring på Jæren tror eg»

«Jeg blir med!»

Å delta i Tour des Fjords Experience var en spontan og lite gjennomtenkt beslutning. Etter en sommer som overivrig jobbsyklist var jeg ikke vanskelig å overtale da søskenbarnet mitt Sindre spurte om jeg ville delta. Svaret hadde nok vært et annet dersom jeg hadde vist at det var Lysebotn vi skulle sykle opp, men heldigvis sjekket jeg ikke løypa før jeg var påmeldt!

Første etappe: tempo. Med lånt sykkelutstyr så jeg definitivt raskere ut enn jeg følte meg. Før start fikk jeg flere instrukser for å forbedre aerodynamikken, men alt jeg kunne fokusere på var å undersøke hvordan temposykkelen fungerte. Med helt ny måte å gire på var jeg ganske bekymret for å glemme hvordan jeg skulle klare å gire. Da startskuddet gikk tråkket jeg ivrig i gang og ble til min forbauselse ikke tatt igjen med det første. Selv om de 13 kilometer gikk fort var det en ganske kupert løype så beina var godt slitene da jeg kom i mål. Jeg var godt fornøyd med egen innsats samtidig som jeg prøvde å undertrykke tanken på hvor mye verre beina kom til å kjennes neste dag.

Tour des Fjords Experience var tross alt tre etapper, 250 kilometer og 3000 høydemeter totalt.

Svingene over fjorden

Lørdag kom høydepunktet Lysebotn-Bryne. Dette var etappen jeg definitivt hadde gruet meg mest til, men også tenkt at var den fineste. Sviende melkesyre og skyhøy puls opp de 900 høydemetrene var en liten pris å betale for den fantastiske utsikten.

Endelig på toppen var jeg strålende fornøyd og helt ferdig i beina. Blid og utslitt på samme tid. Jeg hadde vært så fokusert på å komme meg opp bakken, at jeg helt hadde glemt de resterende 130 kilometerne. Heldigvis begynte de med lange morsomme nedoverbakker, og jeg fikk samlet nye krefter.

Traseet over fjellet var slitsom og tøff, men jeg kunne ikke annet enn å smile. Sola strålte og utsikten og naturen var slående vakker. Med motiverende ord fra en fetter, flere stopp på matstasjoner og dragsuget fra sykkelfeltet klarte jeg å komme meg til Bryne. Endelig kunne jeg slappe av, godt fornøyd med en fantastisk naturopplevelse og ny lengderekord på Strava.

Med en positiv innstilling og en god dose konkurranseinstinkt gikk det fort unna i Tour des Fjords Experience. Løype- og etappeoppsettet passet veldig bra både for erfarne syklister som ville kjempe om ledertrøyer og de som ville utfordre seg selv med flere ritt sammenhengende.

Søndag sto siste etappe for tur. En rundløype på omtrent 80 kilometer over fire runder vest for Sandnes. Etter gårsdagens etappe var kroppen ganske kjørt, og jeg var faktisk bekymret for hvordan dette skulle gå. Da startskuddet gikk klarte jeg å henge med feltet et lite stykke før jeg måtte slippe. Heldigvis var vi en god gjeng som falt av, og disse syklet jeg med resten av løypa.

Rundløypen bestod av få høydemeter og kroppen føltes mye bedre enn fryktet. Det å sykle runder var motiverende og kilometerne ble raskt lagt bak meg. Knappe 15 kilometer fra mål fikk jeg tekniske problemer og ble nødt til å slippe feltet. Snittfarten gikk betraktelig ned syklende alene, men så nært mål var det ikke vanskelig å motivere seg selv. Siste bakken kom og jeg fikk til og med lagt inn en liten spurt over målstreken.

Jeg er godt fornøyd med å ha fullført hele helgen. Dette er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten, og noe jeg definitivt vil anbefale andre. Selv med lite sykkelerfaring og en veldig kort forberedelse var etappene absolutt gjennomførbare. Jeg sitter igjen med en stor mestringsfølelse, sliten kropp og en utrolig naturopplevelse i minneboken.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.