Janus Kuum: Ubesvarte spørsmål -
9234 Views

Janus Kuum: Ubesvarte spørsmål

Rytteren alle spådde en lysende fremtid, men som selv nektet å snakke om sin fortid.

Juni 30, 2021
Skrevet av:

Espen J. Lee

Den kalde krigen var på frysepunktet. Cowboyen Ronald Reagan satt med fingeren på knappen i USA, Sovjet invaderte Afghanistan og amerikanske mellomdistanseraketter ble pepret rundt i Europa. Mistanken om at det fantes en storspion i Norge var sterk. 

Det var i denne urolige konteksten av ubesvarte spørsmål og angst, at en taus og tilbakeholden avhopper fra feil side av «Jernteppet» søkte norsk statsborgerskap. Janus Kuum var rytteren alle spådde en lysende fremtid, men som selv nektet å snakke om sin fortid.

– Jeg er bare en rytter uten noen historie. La oss bare la det ligge der, sa han høflig til de som lurte på hvor han kom fra. 

Flukten år tidligere hadde vært svært dramatisk. Gjennom et toalettvindu på gløtt krøp estlenderen til «frihet». Takket være premiepenger fra et ritt i København, kunne Janus ta taxi de 18 milene fra Århus til Fredrikshavn. Derfra ferja til Oslo og Norge, hvor han treffer sine besteforeldrene for første gang. De flyttet til Norge over 40 år tidligere, og Janus hadde aldri sett familien på Furuset før.

Janus Kuum, Dag Otto Lauritzen og Dag Erik Pedersen under VM. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB / Scanpix

I 1985 har Kuum byttet ut kommunistpartiets røde drakt, med Glåmdals hvite farger. Som rytter for Lørenskog Sykkelklubb året tidligere vant 20-åringen Skaugum Grand Prix og imponerte umiddelbart. Sportsdirektør i Glåmdal, Jan Erik Gustavsen, beskrev han som «råsterk» og «en vi kan forvente oss mye av.» 

Temposterk, potensiale i fjellene og treningsvilje som få. 181 cm høy, 65 kg. Dette var en rytter Norge trengte. Kuum blir oppfordret til å søke om norsk statsborgerskap, en prosess som vanligvis tar sju år. 

Samtidig blir en koffert med flere tusen amerikanske dollar gjenstand for stor spekulasjon i norske aviser. Det såkalte «pengebeviset» og rettsaken mot den angivelige KBG-agenten Arne Treholt vekker uro i en hel nasjon. Uten sammenlikning for øvrig, prøvde Kuum i likhet med Treholt å distansere seg fra den røde fare.

– Hvis noen kalte meg russisk, så ville jeg hatet meg selv. Jeg er ikke en russer. Jeg er norsk borger. En ekte nordmann. Det er slik jeg vil at folk skal se meg, sa Kuum.

– Som sagt har jeg ingen fortid. Jeg har bevisst lagt alt det bak meg for flere år siden. Kanskje på et senere tidspunkt, når jeg har noen store triumfer å se tilbake på, kan jeg snakke om den tiden. Men ikke nå, sa Kuum, livredd for at familien han forlot, uvitende om hans fluktplaner som de var, skulle straffes for hans uttalelser. 

Anbefalt av Hinault

Resultatene var ment til å komme i drakten til La Vie Claire. I september 1986 signerte det franske storlaget Kuum, som hadde fått innvilget norsk statsborgerskap etter et hastevedtak av justisministeren personlig. 

Nordmannen imponerer umiddelbart med en sterk 2.plass i den italienske høstklassikeren Coppa Sabatini. Etter 230 kuperte kilometer er det bare La Vie Claire-lagkamerat Jean-François Bernard som er foran Kuum på resultatlisten; franskmannen som tidligere i sesongen hadde vunnet etapper i både Critérium du Dauphiné og Tour de France, og som av fransk media ble tippet som Bernard Hinaults arvtager. Det var Hinault selv som i sin siste sesong, anbefalte La Vie Claire-ledelsen å signere den tidligere Sovjet-rytteren.

Jaanus Kuum med drikkeflaske etter en av etappen i Alpene under Tour de France. Foto: Jan-Erik Sveum, SCANPIX

Kuum hadde dermed gjort et vanvittig godt førsteinntrykk. I 1987 skifter laget navn til Toshiba, men kapteinene forblir de samme: nevnte Bernard og fjorårets Tour de France-vinner Greg LeMond. Kuum sendes til Giroen, men er ikke fornøyd.

– Jeg måtte spille annenfiolin og være hjelperytter. I utgangspunktet er ikke det noen dårlig jobb, men jeg visste at jeg kunne gjøre mer. Jeg følte at potensialet mitt var større enn å være en gjennomsnittlig hjelper, sa Kuum i et intervju med belgisk presse senere.

Kuum ble syk i Tour de Romandie og slet tungt i Giroen. Laget innlosjerte ham i en leilighet i Sveits, 70 kilometer unna lagets base. Kuum føler seg ensom i det multinasjonale Toshiba. 

Nytt håp

José De Cauwer hadde alltid øye for ryttere med uforløst potensial, og henter den misantropiske nordmannen til sitt belgiske lag, ADR, i 1988. Både Del Tongo og Gewiss viste interesse, men De Cauwer ble belønnet for å være tidlig ute. Kuum fant seg bedre til rette i Belgia.

– Belgia og belgiere, jeg liker å bo der og jeg liker folket. Jeg har ikke noe i mot Frankrike og franskmenn, men den franske stilen passer ikke meg. Jeg foretrekker den belgiske måten å gjøre ting på. Ikke for anstrengt, men rolig og avslappet. Det er mye latter og moro når man er sammen med belgiere, fortalte den unge nordmannen.

Laget flytter han inn i en pen leilighet i Sint-Niklaas, utstyrt med TV, videospiller og stereoanlegg. Alt annet enn hverdagslig for den introverte gutten fra Tallinn. En av lagets sponsorer gir ham også en Opel Omega 2300, slik at han kan kjøre rundt og bli kjent i området. 

Bare tre kilometer unna bor De Cauwer-familien. ADR-sjefen har en tre år gammel datter, som fort blir Kuums største fan. Alle dukkene til lille Nanouk får navnet Janus. 

– Janus er et eksempel for oss alle. Han trenger du ikke å motivere til å trene, men snarere holde ham litt i tøylene. Sykling er alt han har, resten forlot han i Russland, sa De Cauwer.

Kuum, Marc Sergeant, Niki Ruttimann, og Lauritzen, på L’Alpe d’Huez. Foto: Pressesport

Kuum og nederlenderen Henri Dorgelo var de eneste utlendingene på ADR. Men det var kun Kuum som ikke snakket språket. Fra før snakket han dog flytende russisk, finsk, norsk, engelsk og fransk.

– Jeg snakker bare fire språk, korrigerte han.

– Jeg snakker russisk, men for meg er det et fjernt språk som jeg ikke liker å snakke. Jeg teller ikke med det språket. Mot slutten av året håper jeg å være ganske god i nederlandsk. Jeg synes uttalelsen er vanskelig, så det er en jobb å gjøre.

Tour-debuten

Laget har meriterte spurtere, som Eddy Planckaert og Frank Hoste, men ingen naturlig sammenlagtrytter. Både sportsdirektør De Cauwer og lagets utstyrssponsor, Eddy Merckx, tror imidlertid at Kuum er en kommende Tour de France-vinner. 

– Tour’en passer meg bra, sa Kuum under hviledagen i sin første Tour.

Treningsplanen hans er utarbeidet av den genierklærte sveitseren Paul Koechli, som tidligere hadde revitalisert karrieren til Hinault. Han får i tillegg eksperttips av selveste Merckx, mens den tidligere Paris-Roubaix-, Milano-Sanremo- og Flandern rundt-vinneren, Fred De Bruyne, er Kuums faste mekaniker. Forutsetningene for at Kuum skulle lykkes i ADR, var med andre ord mildt sagt gode. 

Tour’en er to uker gammel og Kuum har levd opp til sitt lovende potensial. Han er langt oppe i ungdomskonkurransen og har imponert på tempo. På bakketempoen til Villard-de-Lans i Pyreneene tok debutanten en sterk 11.plass.

– Alle som kjenner meg, vet at jeg kan tingene mine i kampen mot klokka. Tempo er ikke bare min spesialitet, det er også en hobby, sier Kuum under hviledagen i Blagnac.

Kuum i ADR-trøyen.

ADR går riktignok seiersløse gjennom Tour’en, men i Paris er Kuum nummer tre i ungdomskonkurransen. Mer en godkjent for en 23-åring.

***

Hvis prestasjonen i 88-Touren ga grunn til begeistring, skulle den påfølgende utgaven sende nordmannens karriere på helt feil spor. 

Alltid på jakt etter et varp, var De Cauwer tro mot seg selv da han tok sjansen og signerte Greg LeMond. 86-vinneren hadde ved et uhell blitt truffet av en jaktrifle, og slet tungt på sin vei tilbake til toppen. Amerikaneren floppet i PDM og før 89-sesongen så De Cauwer sitt snitt til å hyre ham på en billig penge.

Det forholdsvis beskjedne ADR-laget hadde et lite budsjett, og LeMond fikk en lav grunnlønn, men ble lovet store bonuser dersom han leverte varene. 

Tour’en i 1989 skulle bli en av de aller beste utgavene noensinne, med LeMond på toppen av podiet foran Laurent Fignon etter en uhyre dramatisk, avsluttende tempo i Paris. 

Kuum ble imidlertid ikke med på festen. De Cauwer kastet han nemlig ut av rittet midtveis. Kuum og LeMond var stor olje og vann. Allerede i april, i en større artikkelen i den belgiske avisen Het Volk, hadde ADR-sjefen gitt nordmannen huden full.

– Janus er en egoist. Han tenker bare på seg selv, og jeg har gitt beskjed om at han ikke lenger er ønsket på vårt lag, uttalte De Cauwer – som midt i sesongen forøkte å fremforhandle en overgang til TEKA for Kuum. 

– Han er helt umulig i lagsammenheng. Han er til så stor belastning for vårt lag at vi ikke har annet å gjøre enn sette ham ut av laget. Dessuten er Kuum en dyr mann for oss. Han koster alene det hele vårt farmerlag koster til sammen. Når han ikke er i stand til å samarbeide.

Kuum kom til ordet i samme artikkel, og hevdet hele konflikten var tuftet på misforståelser og at han var innstilt på å fortsette i ADR og kjempe med LeMond om kapteinsrollen.

Men i Tour de France blir det tydelig hvem som er kapteinen, når LeMond tar den gule trøyen etter etappe fire. 

– Jeg er kommandert til å gå på alle bruddforsøk for å beskytte ledertrøyen til Greg LeMond. Gjør jeg ikke det, også i dagene som kommer, får jeg ikke lønnen min engang. Jeg fryktet dette, men ikke at ADR skulle bruke meg så rått, sa Kuum ufiltrert til Aftenpostenetter den 9.etappen til Cauterets i Pyreneene.

– Søndag var jeg i brudd sammen med syv andre ryttere. Da hadde vi reell mulighet til å kjøre inn og ta etappen. Jeg var den av rytterne i bruddet som kunne overtatt trøyen, for vi hadde mer enn fire minutters ledelse, men det var mine egne lagkamerater i ADR som kjørte bruddet inn.

Mannen i gult, LeMond, var heller ikke tilbakeholden overfor journalistene.

– Dersom han skulle prøve å skaffe seg en etappeseier selv, ville dette bli meget dårlig mottatt i ADR. Da er det bedre om han drar hjem, sa amerikaneren utvetydig.

Kuum i 1994.

Det gikk troll i ord. To dager senere er Kuum borte. 

– Jeg satt sammen med Janus en hel time på rommet etter den siste etappen i Pyreneene tirsdag, før Janus ble sendt hjem, sa De Cauwer.

– Jeg prøvde innstendig å forklare ham at han lager store vanskeligheter for hele sin profesjonelle sykkelkarriére. Hans problemer med å tilpasse seg laget gjør at han kommer på svartelisten hos de fleste sportsdirektører. Janus Kuum er en glimrende sykkelrytter med stort potensial. Vi har prøvd så lenge som mulig å legge ting til rette for ham.

Etter to dager i Pyreneene, skulle Tour’en videre til Blagnac. Bare ett år tidligere satt Kuum i samme by, etter en fremragende bakketempo og alt så lysende ut for nordmannen. 

Slutten

Så hva skjedde? De Cauwer avslutter kontrakten til Kuum, som får til en avtale med TEKA for 1990-sesongen. Men det spanske laget slet økonomisk og kollapser bare ni måneder senere.

Veien videre går til det nederlandske laget TVM. Her får Kuum sparken igjen. TVM-sjef Arie Bleeker var derfor skeptisk da han senere signerte en annen nordmann, Dag Otto Lauritzen.

– Vi har vært heldig med Lauritzen. Han gjør en veldig god jobb, ikke minst overfor de yngre rytterne. Vi har ikke hatt så gode erfaringer med nordmenn før. Både Janus Kuum og Dag Erik Pedersen fikk sparken hos oss, sa Bleeker.

Kuum fortsetter på en nedadgående spiral med amerikanske Subaru, det lille belgiske laget Trident, før han på sine «siste hjul» i 1994 ender opp i Carrera. Det italienske laget har etablerte stjerner som Claudio Chiapucchi, og fremadstormende talent som Marco Pantani.

Året før ble Kuum hardt skadet i et sammenstøt med en bil, og sesongen med Carrera ble enda en misære. 

Bare 30 år gammel sa han stopp. 

Rytteren Merckx spådde som en fremtidig Tour-vinner, avsluttet sin aktive karriere etter sesongen 1994. Kuum dro til USA og startet en sykkelforretning, men heller ikke der hadde han lykken med seg. 

Fire år senere, led han samme skjebne som sin tidligere lagkamerat Pantani. Hos en nær slektning i Oslo ble han funnet livløs. 

Kuum fikk aldri resultatene han drømte om. Han fikk aldri snakket om hvor han kom fra. Han forlot oss, i en tragisk kontekst av ubesvarte spørsmål.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.