Syklet ett senior-ritt - fikk landslagsplass - Sykkel
1696 Views

Syklet ett senior-ritt – fikk landslagsplass

I gjengen: Erik Resell nummer to fra høyre. 20-åringen sykler sin første sesong på kontinentalnivå. Foto: Norges Cykleforbund

April 20, 2017
Skrevet av:

sykkel

Store steg i nye omgivelser.

Av: Erik Nordsæter Resell, Uno-X Hydrogen Development team

Før sesongen 2017 hadde jeg kun syklet et fåtalls landeveisritt, kun ett som senior, 2-3 som junior og noen i aldersbestemt. Etter samråd med min trener fant vi ut at jeg har bedre mulighet for å nå mitt fulle potensiale som syklist på landeveien enn som terrengsyklist.

Så her sitter jeg nå. Sesongen begynner for fullt, med ritt hver helg framover. Jeg har hittil syklet tre konkurranser hvorav ett var pro-kermesse i Belgia og to for landslaget. Jeg hadde ikke forestilt meg at jeg skulle sykle for landslaget allerede på mitt andre sykkelritt i karrieren som landeveisrytter.

Pro-kermesse

Dette var mitt første ritt for året. Vi var kun tre fra laget på dette rittet da resten av gutta kjørte ritt på Rhodos.
Jeg gledet meg veldig til å se hvordan det kjøres på slike ritt og få oppleve dette selv. Har jo hørt at slike ritt er veldig hardt med støtecup hele tiden.

Starten gikk og jeg kom meg fram relativt fort. Det var uvanlig lite vind denne dagen og feltet var samlet hele tiden. Jeg satt bra med foran i feltet, men klarte ikke å komme meg noe særlig fram i spurten. Jeg fikk merke hvor fort det faktisk går i feltet og hvor enkelt det er å falle bakover hvis man ikke er fokusert og følger med. Det ene øyeblikket kunne jeg sitte først, og like etterpå være nesten bakerst hvis jeg ikke var fokusert. Jeg fikk også kjenne hvor kaotisk og vanskelig en spurt kan være. Dette ga meg mye lærdom og erfaring, og jeg hadde skikkelig lyst til å prøve et nytt ritt med det samme. Dette var gøy! Dessverre var det ikke noen flere ritt i denne perioden, så det ble en pause i leken.

Men da jeg var vel hjemme, fikk jeg en telefon fra landslagssjefen som ville ha meg med på laget til Ronde van Vlaanderen U23 og ZLM Tour. Kristoffer Halvorsen var blitt syk og vår mann Torstein Træen slet med plager i ribben etter velt i Gent-Wevelgem. Landslaget trengte en kjøresterk rytter og hadde troa på at jeg passet til disse rittene. Dette kom som en stor overraskelse!

(Bloggen fortsetter under bildet)

Foto: NCF

Ronde van Vlaanderen U23

Vi dro ned en liten ukes tid i forkant for å forberede oss godt. Ronde van Vlaanderen er et veldig spesielt løp med mange brosteinspartier og korte bakker både med og uten brostein. Det å være kjent på disse veiene er en stor fordel. Vi fikk kjørt gjennom hele løypen i forkant, så vi visste hva som kom. Mange av gutta på laget har kjørt dette løpet før og Norge har gjort det bra her tidligere.

Oppgaven min var å komme i tidlig brudd slik at Norge skulle ha noen framme. Det gikk aldri noe stort brudd, men jeg var skikkelig våken og framme hele tiden. Det var heftige posisjonskamper i forkant av hvert brosteinsparti og hver bakke. Løpet begynte for alvor før Oude Kwaremont etter rundt 2/3 av løpet. Etter denne bakken kom det bakker og partier på løpende bånd. Jeg klarte å sitte rundt blant topp 15 inn. Deretter ble det et utskillingsløp som spådd på forhånd. Jeg satt i tetgruppen inn på finalerunden, men første gang opp Eikenberg punkterte jeg på bakhjulet. Følte meg bra lenge, men kreftene begynte å gå mot slutten og med punktering ble det en litt for brå slutt. Kom til mål litt over fire minuteter bak vinneren. Laget kjørte veldig bra og alle satt framme hele tiden. Noen små uhell med punkteringer, velt og folk som ble hindret av velt gjorde at vi ikke nådde helt opp. Anders Skaarseth kjørte likevel inn til en meget habil femteplass.

Dette rittet ga meg igjen masse lærdom og erfaring i form av posisjonskampene og betydningen av å sitte foran på kritiske partier. Det å sitte langt fremme i feltet og ikke miste plassen sin taklet jeg bedre allerede her. Dette var et utrolig kult ritt og jeg håper å komme sterkere tilbake.

(Bloggen fortsetter under bildet)

ZLM Tour

Norge har gjort det svært bra i dette løpet tidligere. I fjor var det etapperitt, mens det i år var kun ett ritt. 182 km i åpent og vindutsatt område. Det vil si sidevindskjøring. Det er noe jeg aldri har prøvd før så det ble også en ny erfaring.

Vi prøvde deler av løypa dagene i forkant så vi fikk sett hvor vinden kommer fra. Beskjeden fra sjefen før start var å sitte langt framme allerede etter tolv kilometer der veien smalnet inn, og etter rundt 20 kilometer kom vinden til å ta ordentlig fra siden. Jeg klarte ikke å sitte langt nok framme før vinden kom fra siden, da jeg var litt for feig i en liten periode med å komme meg fram. Dermed var den første gruppa langt avgårde da vinden traff og jeg forstod hvor brutalt sidevind er. Jeg ble omsider sittende i gruppe to, og etter hvert forsto jeg bedre og bedre hvordan sidevindskjøringen fungerer. Jeg satt aktivt med i gruppa og merket godt hvor mye bedre og lettere det var å være med rundt på vifta, kontra å sitte på halen. Like før vi kom inn på finalerunden var vi ikke mer enn 30 sekunder bak tetgruppa. Rasmus Tiller og jeg ville ikke bidra for mye i gruppa da vi hadde Tobias Foss og Anders Skaarseth i tetgruppa. Den siste runden lå jeg bare bakerst, men da begynte også kreftene å gå mot slutten når jeg havnet litt på defensiven mentalt. Kom i mål 48 sekunder bak vinneren. Anders ble klippet av en italiener rett før mål, og mistet seiersmulighetene. Derfor nådde vi heller ikke opp som lag denne gang.

Under dette løpet lærte jeg også utrolig mye! Det er noe med det at man må erfare ting for virkelig å lære det. Det er forskjell på teori og praksis. Nå har jeg fått prøvd meg på sidevind, og under neste ritt med slike forhold skal jeg kjøre bedre enn hva jeg fikk til her. Disse turene har gitt meg masse lærdom og erfaring og jeg setter skikkelig pris på at jeg fikk være med. Kommer enda sterkere og klokere tilbake. Landevei er utrolig gøy og jeg angrer ikke på valget mitt om å bytte gren.

Nå til helga venter Norgescupåpning i Bergen. Der er det også temporitt dagen før så det blir veldig spennende å få prøvd ut temporitt også. Jeg har ikke rukket å få trent så altfor mye på temposykkelen, så jeg er litt spent på hvordan det går.

Foto: NCF

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.