This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Håndlaget, italiensk og eksklusivt
Arrivo skilte seg ut i mengden på BikeExpo.

TEKST & FOTO: Emma Kristine Skjerstad
Under sykkelmessen BikeExpo arrangert den første helgen i mars florerte det i mange sykkelmerker og nye modeller.
Ett av de nye merkene som vi synes skiller seg ut i mengden av «made in China», er sykkelmerket Arrivo. Vidar Petterson er mannen som står bak sykkelmerket som blir håndlaget i Italia.
På sin stand under BikeExpo på Hellerudsletta hadde mannen som er kjent for sitt krøllete hår med seg to ulike sykler, som han selv har designet. Den ene litt dyrere enn den andre, og det var naturligvis den dyreste sykkelen som vi virkelig la merket til.
Dette er en sykkel som den vanlige mannen i gaten kanskje ikke velger å bruke penger på, men det skal sies at syklene kommer i ulike varianter og du kan selv velge ut hvor dyr eller billig sykkelen skal bli.
Produsert i Italia
Syklene blir produsert i Italia av den kjente produsenten Sarto i Venezia, som siden 1950 har produsert og skreddersydd sykler til flere proffer og toppmodellene til flere kjente sykkelmerker opp gjennom årene.
Arrivo er den norske varianten. Den blir produsert i Italia og designet i Norge, av innehaveren selv Vidar Petterson.
Fra 2002 startet Sarto å produsere sykler med karbon som materiale, og skiller seg ut blant andre sykkelprodusenter fordi de bygger rammer på egne mål til den som skal ha sykkelen, i stedet for å følge de vanlige rammestørrelsene. Og alt i karbon.
Arrivo bygges med den mest avanserte og kostbare karbonen. Etter cirka 60 timer med rammebygging legges det stor vekt på finish med pussing, grafikk og lakkering, deretter testes den på laboratoriet og på veien før kunden får den.
Arrivo har også full garanti på rammen under hele dens levetid.
Modellene
Sykkelen vi fikk øye på under BikeExpo var designet i hvit og blå farger, med matte toner. Modellen heter Arrivo Aero, og var utstyrt med det beste du får av Campagnolo gir og bremser, i tillegg til Campagnolo Bora hjulsett. Pris ifølge Petterson: 98 000 kroner.
Når du kjøper sykkel kan du velge blant modellene Aero, Cat 1 og Competizione. Alle rammene skreddersys ut fra dine mål, og du velger selv hvordan utstyr du vil få den levert med. Alle rammene har også innvendig wireføring, og du kan velge ramme og bygging ut i fra om du er glad i å spurte, klatre eller trenger ekstra komfort.
Sykkelen er naturligvis av de mer jålete, men velger man italiensk produserte sykler sier det seg selv at både den og du er av de mer jålete på landeveien.
Vi ble forelsket ved første øyekast, og Arrivo er sykkelen som ser ut som et smykke. Både gjennomføringen og kvaliteten ser ut til å være god.