Edvald Boasson Hagen - blomsterbarnet - Sykkel
1229 Views

Edvald Boasson Hagen – blomsterbarnet

Smiler igjen: 2016 har gitt Edvald Boasson Hagen all grunn til å trekke på smilbåndene igjen. 29-åringen er tilbake. Foto: Tour of Norway

November 25, 2016
Skrevet av:

kjetil

Mens mamma og pappa var travelt opptatt med gartneri og blomstersalg, lekte en ung beskjeden gutt seg på sykkel. Dette er historien om Edvald Boasson Hagen.

Portrettintervjuet sto først på trykk i Sykkelmagasinets utgave 3/16.
Portrettintervjuet sto først på trykk i Sykkelmagasinets utgave 3/16.

Da han herjet i Norgesmesterskapet i Stjørdal i 2004, tok han sølv på tempoen på en lånt sykkel. Det var broren som måtte kjøre han til signeringsmøtet med sitt første lag fordi han selv ikke hadde lappen. Han vant flere ritt i sin første sesong som proff. Edvald Boasson Hagen er kanskje beskjeden som person, men historiene rundt det norske sykkelfenomenet er alt annet enn forlegne. Unggutten som ble karakterisert som det største talentent noen sinne, har hatt en karriere på de høyeste bølgetopper, men også i de dypeste daler.

Som mange andre startet sykkelkarrieren i skog og mark for den aktive guttungen fra Rudsbygd i Oppland. Med bror Stian herjet Edvald i terrengløypene, men selv tenkte han aldri på at det skulle bli hans levebrød.

– Jeg tenkte bare at det var sinnssykt artig å holde på med sykling, sier han selv.

I 2001 ble imidlertid terrengsykkelen byttet ut med landeveissykkel fordi «alle andre gjorde det». Det var dog ikke gruppepress, men rent talent og råskap som var kilde til ungguttens herjinger i 2004. Under NM i Stjørdal tok han sølv på tempo og gateritt, men var aller best på fellesstarten. Han fikk samtidig tillit på landslaget og tok blant annet klatretrøya under et etapperitt i Luxembourg, ledet av landslagssjef Gino Van Oudenhove som senere skulle stifte enda bedre bekjentskap med Boasson Hagen.   I august 2005 signerer han etter hvert sin første kontrakt med et lag. Da er det bror Stian som kjører han til møte med Birger Hungerholdt og co som har etablert Maxbo Bianchi, hvor Gino Van Oudenhove skal ha hovedansvaret.

– Jeg husker det veldig godt. Jeg hadde flere tilbud, men så på det som trygt å bli værende på Østlandet. I tillegg skulle Lars Petter Nordhaug, som jeg kjente godt, også sykle der, sier Edvald.

Utviklingen fortsetter
Tross en måneds treningsstopp vinteren 2005/2006 grunnet kyssesyken,  fortsetter ungguttens talent å slå ut i full blomst allerede i sin første sesong for Maxbo Bianchi. Det norske laget herjer tidvis og tar blant annet klatretrøye, sprinttrøye og ungdomstrøye i Tour Rhône Alpes hvor Boasson Hagen også vinner sisteetappen. 18 år tar han også andreplassen i proffrittet Colliers Classic i Danmark.

– Det er det største jeg har gjort noen gang, ble han sitert på i mediene den gang.

Etter flere sterke resultater melder også interessen seg fra QuickStep, Rabobank og Hushovds Crédit Agricole. På en helside i VG 15. juli 2006 slås det stort opp om Edvald (19) som blir kalt tidenes største norske sykkeltalent. Lovordene kommer fra Maxbo-sjef Van Oudenhove som også forteller at det er for tidlig å bli proff på dette tidspunktet. I oppladningen til VM i Salzburg plukker Boasson Hagen flere UCI-poeng og slår blant annet 2015-verdensmester på tempo, Vasil Kiryjenka under Scandinavian Open. På U23-tempoen i VM klinker han til med bronse, og prater ytterligere om interessen rundt profflagene.
CSC skal ha en liten fordel som følge av språket i det danske laget, men også Crédit Agricole skal være fristende. Likevel tar han yttereligere ett år i Van Oudenhoves rekker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kjernekar: Edvald tar seg god tid til å prate med Sykkelmagasinet da vi møtte ham i forkant av Flandern rundt i 2016. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet
Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Hemmeligheten som ble røpt
Edvald trenes av gullsmeden, Fredrik Mohn. Det handler imidlertid ikke om å gjøre gull av gråstein for bergenseren, men snarere finpusse den unge juvelen som skinner i takt med prestasjonene på sykkelsetet. I januar 2007 skal han ha takket nei til et konkret kontraksforslag fra Discovery, laget som hadde en stjernestall bestående av blant annet Ivan Basso, Alberto Contador og Stijn Devolder.

Når sesongen etter hvert trilles i gang spinner Boasson Hagen videre på de sterke resultatene fra året før, og tar seiere på rekke og rad. I mai røper han at det foreligger konkrete bud fra både CSC, Crédit Agricole og T-mobile. Han har i tillegg et treningsopphold med sistnevnte, det tyske laget som var på pallen i Tour de France året før. Det er på tidspunktet ingen tvil om at nordmannen kommer til å bli proff, men selv ønsker han ikke fokus på dette før etter VM i Stuttgart.

Det skulle likevel snu fort. Like før Ringerike GP tar Edvald helomvending og sier han skal avgjøre hvem han kommer til å sykle for, og lekasjer tilsier at valget har falt på T-mobile. Sportsdirektør Alan Peiper forteller til TV 2 at Boasson Hagen er det største talentet i internasjonal sykkelsport, og at de knapt kan vente med å benytte seg av nordmannens tjenester. Når Sykkelmagasinet kontakter Peiper i 2016, ønsker derimot ikke australieren å snakke om Boasson Hagen.

– Det var rart. Jeg kan ikke skjønner hvorfor, kommenterer Boasson Hagen selv.

Overgangen til profflivet skulle vise seg å bli turbulent. Flere kritiserer lagvalget som følge av flere dopingtilfeller rundt tyskerne. Erik Zabel og Rolf Aldag har innrømmet doping, og det blir ikke bedre når Patrik Sinkewitz tester positivt under Tour de France. Ryktene begynner å svirre om at hovedsponsoren i laget har fått nok og kommer til å trekke seg, paralellt med at de tyske TV-kanalene ZDF og ARD trekker sin TV-dekning fra Tour de France.

– Jeg syns ikke det var noe gøy. Jeg hadde akkurat signert og visste ikke helt hva som kom til å skje, mimrer Boasson Hagen.

Han vil ikke si at han angrer på avgjørelsen om å signere for laget, men skulle gjerne vært hendelsen foruten.

I innledningen til Edvalds første proffsesong i 2008, innrømmer samme Sinkewitz at han har dopet seg i fire år som T-mobile-rytter. Det fører etter hvert til at lagets sponsor Deutche Telecom trekker sponsoratet. Boasson Hagens manager, Birger Hungerhold skal ha fått et nytt tilbud fra et annet profflag på nordmannen bare en halvtime etter at nyheten om Deutche Telecom brøt ut, men talentet blir værende i laget som endrer navn til Team High Road.

Umiddelbar suksess
Laget består og Edvald får sykle sin første proffsesong. På prologen i debuten under Tour of California sykler han inn til en sterk femteplass, men må senere bryte rittet. I april kommer imidlertid det daværende landslagssjef Steffen Kjærgaard kaller «tidenes norske sykkeluke»: Kurt Asle Arvesen vinner E3 Prijs Vlaanderen, Alexander Kristoff tar fire pallplasser under Tour de Normandie, Thor Hushovd og Arvesen blir henholdsvis ni og ti under Milano – Sanremo, mens Edvald tar sin første proffseier. Den kommer under tempoen i Criterium International hvor han er syv sekunder bedre enn Tony Martin – «Der Panzerwagen», som i dag er kjent for sine fire verdensmestertitler på tempo.

– Jeg hadde ikke forventet det. Vi var et godt lag som vant veldig mye, mimrer Edvald.

I sin første proffsesong tar han totalt seks seire hvorav en er på ProTour-nivå. Sportsdirektør i laget, Valerio Piva fastslår at Edvald kan bli en mann for sammendraget i Tour de France i fremtiden.

Team Sky
2009 blir således et svært begivenhetsrikt år for Boasson Hagen. Han vinner blant annet Gent-Wevelgem og debuterer i Giro d’Italia hvor han vinner en etappe selv, samt lagtempoen. I Eneco Tour tar han seks av åtte etapper og vinner rittet sammenlagt. Det gjør han også i Tour of Britain, hjemlandet til laget som etter hvert skal melde sin interesse for nordmannen.

Nystartede Team Sky får etter hvert signaturen til rytteren som er rangert som den sjette beste i verden i henhold til den beryktede CQ-rankingen (se illustrasjon). Team Skys australske sportsdirektør, Scott Sunderland sier at det nå er deres jobb å sørge for at Edvald tar enda flere steg. Lagets underlagte mål er å vinne Tour de France innen fem år, og Sunderland legger ikke skjul på at Boasson Hagen definitivt kan være en av dem.

– Jeg har aldri selv delt den oppfattelsen. Jeg har alltid vært en kandidat til å vinne etapper, men jeg har aldri kunnet vinne Tour de France, sier Boasson Hagen den dag i dag.

LES FLERE PORTRETTINTERVJUER

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tour-triumf: I en svært viktig rolle hjelper Boasson Hagen sin lagkamerat Bradley Wiggins til seier i Tour de France i 2012. Foto: Sykkelmagasinet / Kjetil R. Anda
Foto: Sykkelmagasinet / Kjetil R. Anda

På sedvanlig vis plukker han etappeseire, også i debutsesongen for Sky. Akillestrøbbel skal imidlertid holde ham utenfor Flandern rundt, men debuten i Tour de France kommer likevel hvor han tar to pallplasser og blir nummer seks på den grønne trøya.

Innsatsen dette året belønnes med å bli årets rytter i Team Sky.

– Det var en internt stemming som jeg ikke tok veldig seriøst. Men det er jo alltid gøy med slike ting, sier han beskjedent.

2011 blir et historisk år hvor blant annet den uforglemmelige Tour de France-utgaven fant sted med fire norske etappeseire og Thor Hushovd i gult i syv dager.

– Det er nok denne perioden jeg husker best gjennom karrieren. Bradley Wiggins krasjet ut og vi andre fikk muligheten, sier Edvald.

Samtidig blir han en av landets best betalte idrettsutøvere når han signerer ny kontrakt med Sky. Angivelig med en årslønn på mellom 15 og 20 millioner kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

CQ-score: CQ står for Cycling Quotient og gir en score basert på syklistenes prestasjoner. Se cqranking.com. Illustrasjon: Sykkelmagasinet
CQ-score: CQ står for Cycling Quotient og gir en score basert på syklistenes prestasjoner. Se cqranking.com. Illustrasjon: Sykkelmagasinet

Nedturen
I 2012 klatrer Boasson Hagen opp til sin høyeste CQ-score noensinne med totalt 1780 poeng, sjette beste i verden. Flere sterke resultater er gjenstand for det, i tillegg fører nordmannen Bradley Wiggins til seier i Tour de France. I mai tar imidlertid Sky-sjef, Dave Brailsford initiativ til at Boasson Hagen vraker trener Fredrik Mohn og istedet trenes av Skys eget personell.

– Jeg visste ikke helt hva det ville bringe. Jeg angrer ikke, men man kan vel i etterkant si at det ikke var så bra, erkjenner Edvald.

Paralellt med at seirene uteblir, synker også kurven med antall samlede poeng. I 2013 må han vente helt til mai før den første seieren endelig kommer, da i Glava Tour. I innledningen til Tour de France får både Boasson Hagen og Brailsford bakoversveis når de blir konfrontert av den anerkjente journalisten, Paul Kimmage: «Hva har skjedd med talentet til Boasson Hagen». Iren mener Sky har ødelagt nordmannen som nå i større grad må finne seg i å være hjelperytter.

– Det var ikke overraskende at han spurte. Jeg hadde vunnet en del ritt, men det var ikke så bra som jeg gjerne skulle hatt det. I tillegg hadde jeg enkelte skader som bidro, sier Edvald.

Sceneskiftet
Skaden Edvald viser til er blant annet et vondt kne som ødelegger deler av sesongen. I 2013 blir det imidlertid ikke bedre. Nordmannen tar ingen seire gjennom hele året og i august kommer bekreftelsen om at han ikke forlenger med Team Sky.

– Jeg hadde vært der i fem år og tenkte at muligheten var gylden til å prøve noe nytt. Jeg trengte flere sjanser til meg selv, en friere rolle og egen trener, sier han.

Dermed ble han gjenforent med Fredrik Mohn, og kanskje overrasket han noen med å velge det afrikanske laget, MTN Qhubeka. Laget som tilhørte sportens nest øverste divisjon var i en etableringsfase hvor de sikret seg flere profilerte ryttere, men Boasson Hagen var blant de største. Under første sesong er gammel storhet på vei tilbake. Mohn og Boasson Hagen forteller at økt fokus på styrketrening etter planen skal gi resultater, og under Tour des Fjods tar Edvald sin første seier på nesten to år. I tillegg blir han norgesmester på både tempo og fellesstart, og markerer seg i Tour de France.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kaptein: Som en rytter med erfaring og tæl er Boasson Hagen kaptein i Team Dimension Data. Foto: Peder Gjersø
Foto: Peder Gjersø

Når kalenderen viser juni 2016 er det ingen tvil om at Edvald Boasson Hagen er tilbake. Blomstersønnen og juvelen er igjen i ferd med å skinne over internasjonal sykkelsport. Hjemme under Tour of Norway beviser han sine fantastiske egenskaper ved å gå solo på den siste etappen og holde unna helt til mål. Det dagen etter forrige etappeseier. I en alder av 29 år er Boasson Hagen igjen på vei mot verdenstoppen. Der har han god tid til å bli værende lenge.

– Det er mange som pensjonerer seg når de er i underkant av 40, så jeg tipper jeg skal holde på i kanskje ti år til. Jeg vil sykle så lenge jeg kan.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.