6 sykler rundt 10.000,- testet

Man kan få mye moro for 10 000 kroner om man velger en hardtail. Sykkelmagasinets har testet 6 2009/2010 modeller



Score 1 / 10




Pris: 10.000 13.000,-

Vi har testet mye sykler og det har blitt mye dyre sykler. Blant dyre sykler pirker vi mye på detaljnivå. I en titusenkroners-test er styrkene og svakhetene langt mer synlige. Skal man lage en dyr sykkel har man mulighet til å montere det beste av komponenter over hele linja. Lager man en sykkel til 10 000 er man nødt til å prioritere hva man skal satse på. Fin ramme? Fine hjul? Bra drivverk? Overlegne bremser? Vi mener at ramma er det viktigste av alt. Det er derfor GT Zaskar Elite vant denne testen. Den har en geometri som vil fungere til allroundbruk og selv om komponentene ikke ligger på topp i forhold til eksempelvis Trek og Gekko, mener vi at ramma er så bra at sykkelen er verdt å oppgradere med bedre utstyr etter hvert som det slites eller man får lyst på noe nytt.

Bestemmer du deg for å kjøpe en sykkel til 10 000 kroner er den godt egnet til rittsykling. Noen av syklene pekte seg ut som supre stisykler også, med solide rammer og komponenter, samt knallbra bremser. Be gjerne om hjelp til å få tilpasset syklene hos forhandleren. Det som er bra for innstillinger for Sykkelmagasinets testere, er ikke nødvendigvis det beste for deg. Mange seriøse butikker bytter gjerne ut styrefremspringet uten tillegg i prisen, slik at du skal ha en sittestilling du er komfortabel med. Hva er viktig for deg?

 Diamant - Cross of Asia


Teori

Her har vi testens letteste sykkel. 10,2 kg for en sykkel til 10 000 kroner er slett ikke verst. Mye av det som drar ned vekt her er C4-komponentene til Gresvig. Rammen på testsykkelen var en vareprøve, egentlig kommer Diamanten med en Kinesis-ramme, men målene skal være de samme. Også her finner vi samme RST First Platinum-gaffelen som også var montert på Meridaen. På Diamanten er det ikke lockout fra styret, men finner man veien ned til høyre gaffelbein er det mulig å låse gaffelen. Også her finner vi Sram-gir. Foran er det XO-gripshift ellers er det X9 for- og bakgir det går i. Hayes Stroker er gode bremser, men hendelen og gripshift går dårlig sammen. Hendelen er rett og slett for kort, så her er det enfingersbremsing som gjelder.

Praksis
Diamanten er satt opp med lette komponenter og det merkes, både på godt og vondt. Sykkelen kjennes rask og akselerer fort takket være lav vekt over hele linja. I terrenget opplevde vi styringen som noe nervøs. Dette kan skyldes at sykkelen har testens bratteste styrevinkel kombinert med testens korteste overrør. I tillegg var ikke hjulene blant de stiveste. Hadde Diamant forsterket ramma og hjulene kan det hende at sykkelen hadde vært mindre nervøs. Hayes Stroker bremsene har bra bremsekraft, men det er et minus at man bare kommer til med en finger på hendelen. Særlig for oss som er vant med å bruke to fingre på bremsen. Nervøs styring og enfingersbremsing gjør ikke sykkelen til noen vinner i utforbakkene. Mulig at den tar igjen dette med lav vekt når det går oppover, for dette er en fin klatrer.

Konklusjon
God sittestilling, men sykkelen er for bratt i front noe som gjør den litt nervøs. Bra vekt og sykkelen føles lett og rask når det ikke er altfor teknisk terreng. Gresvig sier at de har laget denne sykkelen for Birken-segmentet og det er nok her sykkelen har sin styrke.

 Merida - TFS Comp



Teori

Meridaen er utstyrt med RST First Platinum-gaffel. Dette er nok ikke en gaffel mange har kjennskap til, men det ser lovende ut. First er en luft-/oljedemper med lockout fra styret og 80 millimeter vandring. Vekta skal i følge produsenten ligge på 1,5 kilo. Det er slett ikke verst for en ”billig-gaffel”. Merida TFS Comp leveres også med Mavic Crossride-hjulsett. Crossride har vi prøvd før og opplever dem som stive og solide. Rørene i ramma er ikke runde, men har litt ulik fasong. Her har ingeniørene hatt stivhet og soliditet i tankene. Med sitt 16 cm lange styrerør ser ikke Meridaen ut til å være blant de mest aggressive i testen, men det matcher likevel resten av målene bra. Alt tyder på at man får et stabilt tog her.

Praksis

Det tok kort tid å bli vant til sittestillingen på Merida TFS Comp. Her sitter man verken veldig aggressivt eller oppreist. Man har en nøytral sittestilling som funker bra i de fleste situasjoner. RST-gaffelen hadde vi lite erfaring med fra før, men vi ble overrasket over hvor fint den oppførte seg. Den står ikke tilbake for Rock Shox Recon og vi ville nok valgt denne fremfor Rock Shox Tora, både med tanke på vekt og kjøreegenskaper. Merida Race Lite-dekkene har godt grep, selv på vått svaberg. Dessverre føles sykkelen litt tung å sykle på om man sammenligner med noen av de andre syklene i testen. Dette kan skyldes at sykkelen er den største sykkelen blant de andre medium-syklene i testen

Konklusjon

Merida TFS Comp er en bunnsolid sykkel. Den har bra hjulsett og balanserte kjøreegenskaper. Litt for tung til å føles rask, men utvilsomt en god sykkel for deg som setter personlige treningsmål og ønsker en kvalitetssykkel for pengene.

 Trek - 6700


Teori

Trek 6700 har et utseende som appellerer til veldig mange. Fin fargematching her. Treken er levert med Shimano SLX gir og bremser. Foran er bremseskiva på hele 185 millimeter, noe som skulle gi solid bremsekraft når det virkelig går unna. Som vanlig finner vi masse Bontrager-deler på Trek. Dette er solide saker. Styret er bredt og har mye oppsving. Mange stisyklister kan like dette, men ønsker man å sykle fort i ritt blir man sittende litt vel oppreist. Vi kunne i hvert fall tenke oss å bytte til et flatt styre. Ramma er pent bygget og har tjukke rør som skal gjøre den solid. Vekta er på 11,3 kg, noe som er helt ok i dette selskapet. Sykkelen er blant de dyreste i testen, men man får det man betaler for. Her får man en godt utstyrt sykkel for pengene.

Praksis
Som sagt ble sittestillingen litt vel oppreist med riser-styre. Vi satte styreframspringet så lavt som mulig og snudde det. Fortsatt ble vi sittende å fange mye vind når vi tråkket bortover asfalten eller grusen. Et flatt styre hadde vært bedre, da hadde man også sittet mer balansert på sykkelen.  Sittestillingen har dog sine fordeler; man har super kontroll i utforkjøringer og på tekniske stier. Her bidrar også gaffelen med sitt. Recon er nemlig hakket mer følsom enn Tora-gaffelen. SLX-bremsene er supre. Fin modulasjon og mye kraft. Plusspoeng for at man kan justere hendelens avstand til styre uten bruk av verktøy.  Sykkelen føles svært solid, her er det ingen svake punkter. Dette er nok en sykkel som kan tåle årevis med stisykling. Bontrager Jones XR-dekkene gir ikke spesielt godt grep. Vi kunne godt tenke oss å bytte ut disse med Continental Mountain King 2.2 for å oppnåbedre grep og rulleegenskaper.

Konklusjon
En lekker sykkel for dem som vil leke seg i skogen og ikke har dårlig tid på transportetappene. Ingen utpreget rittsykkel, men med et flatt styre ville sykkelen blitt mer aggressiv og rask. Stiv og solid. Supre bremser og presise girskift med SLX over hele linja!

 Scott - Scale 50

Teori
Til tross for at vi oppgir testsyklistene til å være rundt 180 cm høye velger Scott å levere en sykkel som er større enn de andre i testen. Her har vi en large, mens de andre er medium. Rock Shox Tora kommer både med luft- og fjærdemping. På Scale 50 er det en fjær inne i gaffelen. Vi synes ikke det er negativt med demperkarakteristikkene på en fjærgaffel, men den blir naturligvis litt tyngre enn en luftdemper. Dette bidrar til at Scott har den tyngste sykkelen i testen med sine 12,1 kg. Det imponerer ikke på en hardtail til nesten 13000 kroner.  Girene er en miks av Deore og XT. Bremsene er Avid Juicy 3.5, disse skuffer aldri. Vi finner Scotts egenproduserte stem, styre, sete og setepinne. Vi mistenker at disse delene bidrar til å trekke opp vekta. Kvaliteten på utstyret skal det imidlertid ikke være noe i veien med.

Praksis

Scott syklene har en tendens til å komme med et langt stem, og Scale 50 er ikke noe unntak. Kombinasjonen av langt stem og overrør gjør at man sitter veldig utstrakt. Det er bra for aerodynamikken, men gir ikke så mye tillit i terrenget. Men det er jo lett å bytte stem og da vil man få en mer balansert sittestilling. Sykkelen er likevel ganske stabil takket være lang akselavstand. Den føles stiv og solid. Men vi merker vekta. Sykkelen har lite snert, den er tung å akselerere og tung å klatre med. Demperen fungerer bra, det kjennes godt å føle at fjæra jobber. Dekkene er også blant våre favoritter. Continental Mountain King 2.2 har bra volum, triller godt og sitter under vekslende forhold.

Konklusjon

Scott Scale 50  er ingen racer med sine 12,1 kilo. Den er stabil og den går som et tog. Treig i spurten og bra dekk. Kjøre­egenskapene blir mer presise og sittestillingen blir bedre om man bytter stem. Vi sitter igjen med en god kvalitetsfølelse etter å ha testet Scale 50. Mer en grussykkel enn en stisykkel.

 Gekko - MTN Plus


Teori

Dette er årets kampanjemodell fra Gekko. Her får du komplett XT-pakke på gir, bremser og nav. Det kan ikke slå feil ut. Ellers finner vi Anton Sports in-house brand, Anatomy. Dette er tilsynelatende solide farger. Sykkelen er for øvrig veldig hvit. Noen kan synes at det ser kult ut og sykkelen er definitivt en ”eye catcher”. Litt urutinert at også setepinnen er lakkert hvit. Det tok ikke lang tid å få masse riper i lakken når vi justerte setet opp og ned i løpet av testen. Ellers må man være flink til å vaske sykkelen så ikke olje og skitt fester seg på alt det hvite. Interessant var det å se Anatomy hjul på sykkelen. Disse hadde fin finish og XT-navene er ikke kjent for å svikte. Ramma har et veldig langt styrerør, faktisk er styrerøret nesten 1,5 cm lengre enn det nest lengste i testen. I tillegg har den utenpåliggende styrelager som bygger enda mer. Dette gjør at vinklene i ramma blir veldig slakke. Selv med styrefremspringet i bånn og opp/ned slet vi med å komme langt nok ned. Vi må også nevne Rock Shox Reba-demperen, ikke dårlig å få med en toppdemper til en så lav pris.

Praksis

Vi merker med en gang at vi sitter veldig oppreist her. Heldigvis er vekta lav og det tilfører sykkelen litt snert. Gekkoen er morsom i teknisk terreng, den er leken og lett å manøvrere. I motbakkene kommer den til kort, takket være den høye fronten. Det blir vanskelig å klatre når man sliter med å få forhjulet ned i bakken når det blir bratt. Ellers er sykkelen super i utforkjøringene. Vinklene funker bra da. I tillegg har man en gaffel som sluker det meste på en kontrollert måte. Sykkelen er presis i styringen, alt føles solid og sammenskrudd. XT-bremsene har vi prøvd før og også denne gangen gjør bremsene jobben utmerket med god ergonomi i hendlene og fin modulasjon. Dekkene er Schwalbe Racing Ralph som er blant favorittdekkene til undertegnede. De er supre når det er tørt, men på det våte føret vi testet syklene kom de til kort.

Konklusjon

Vi liker utstyret, vi liker vekta og fargen er for ekshibisjonister. Utrolig synd at vinklene er så slakke. Hadde styrerøret vært kortere hadde vi hatt en potensiell testvinner her. Man sitter for oppreist til at dette blir en rå sykkel i ritt, men likevel er dette en sykkel som mange kan like fordi de ikke er like opptatt av rittsykling som Sykkelmagasinets test-team.

 GT - Zaskar Elite - Testvinner!


Teori

Zaskar-modellene har holdt det gående i årevis. GT Zaskar Elite er utstyrt med billige komponenter. Dette gjør at sykkelen får svi litt på vekta med sine 11,6 kg.  Geometrien i ramma er aggressiv. Et relativt lavt styrerør gjør at man sitter i rittposisjon.  Gir er driftsikre Shimano Deore med SLX bakgir. Sykkelen kommer også med en sofa av et WTB-sete. Noen liker myke seter, andre liker harde. Her spiller personlig preferanse inn. Avstandskiver på styrerøret i karbon er en fin liten detalj. Ramma ser ellers gjennomarbeidet ut. Ritchey Pro stem og styre fungerer alltid bra, men Ritchey Comp-setepinnen ser litt billig ut.

Praksis

Når vi setter oss på denne sykkelen får man en racingfølelse. Man sitter fint og aerodynamisk. Vinkelen på seterøret føles perfekt og gjør at man får dyttet maks kraft i pedalene. Man merker at denne sykkelen ikke er så lett, noe som skyldes mye billige komponenter. Rock Shox Tora-gaffelen er ikke blant de mest raffinerte og plushe, men gjør jobben uten problemer. Bra at den kan låses. Kenda Karma Sticke-e dekkene ruller bra og sitter godt på vått føre. Sykkelen har testens mest behagelige holker. Sykkelen føles godt sammenskrudd og innbyr til aggressiv kjøring. Geometrien gjør den til en god klatrer, samtidig som den føles stabil i utforkjøringer og på sti. Deore-bremsene er alltid til å stole på med god modulasjon og fin ergonomi i hendlene.

Konklusjon

Dette er den sykkelen i testen vi følte oss mest hjemme på. Vi vegret oss litt for å kåre den til testvinner fordi at vi mener du kan få bedre utstyr for pengene. Men ramma og geometrien overbeviste oss. Zaskar Elite har masse potensial. Dette er den sykkelen vi ville syklet ritt på. Den føles rask og lett manøvrerbar. Selv om komponentene er billige, så gjør de jobben på en overbevisende måte.

Modell

Diamant Cross of Asia

Merida TFS Comp

GT Zaskar Elite

Scott Scale 50

Gekko MTN Plus

Trek 6700

Størrelse

M

M

M

L

M

M

Ramme

Aluminium

Aluminium

Aluminium

Aluminium

Aluminium

Aluminium

Gaffel

RST First Air

RST First Air

Rock Shox Tora

Rock Shox Tora (fjær)

Rock Shox Reba SL

Rock Shox Recon

Felg

Sunrims DS2-XC

Mavic Crossride

WTB Speed Disc

Alexrims
XC 44

Anatomy DSC

Bontrager SSR

Nav

Shimano

Mavic Crossride

Shimano Deore

Shimano

Shimano XT

Bontrager

Dekk

Kenda Kozmik Lite

Merida Race Lite

Kenda Karma

Conti Mtn. King

Schwalbe Racing Ralph

Bontrager Jones XR

Girskiftere

 

Sram XO Gripshift

Sram X7 Trigger

Shimano Deore

Shimano Deore

Shimano XT

Shimano SLX

Bakgir

Sram X9

Sram X9

Shimano SLX

Shimano XT

Shimano XT

Shimano SLX

Fremgir

Sram X9

Sram X9

Shimano Deore

Shimano Deore

Shimano XT

Shimano SLX

Krank

Truvativ Firex

Truvativ Firex

Shimano

Shimano

Shimano XT

Shimano SLX

Sete C4 Velo WTB Rocket Scott Anatomy Bontrager
Setepinne C4 Truvativ Ritchey Comp Scott Anatomy Bontrager Race
Styre C4 Truvativ Ritchey Pro Scott Anatomy Bontrager Race
Stem C4 Truvativ Ritchey Pro Scott Anatomy Bontrager SSR
Styrelager Cane Creek FSA Ritchey Ritchey Ritchey Cane Creek
Bremser Hayes Stroker Avid Juicy 3 Avid Juicy 3 Avid Juicy 3.5 Shimano XT Shimano SLX
Vekt (u./pedaler) 10,2 kg 11,4 kg 11,6 kg 12,1 kg 10,6, kg 11,3 kg

Pris

9999,- 10999,- 9999,- 12999,- 11990,- 13000,-

Importør

Gresvig Stians Sport Beach Mountain Ramo Anton Sport Foss sykler
 

Geometri (cm)

Overrør

57,2 58,5 58,6 59 58 58,2

Styrerør

13,8 16 12,5 13 15,5 13

Akselavstand

106,5 107,3 107 108 105 107

Seterør

46 46 47 48 46,5 44,5
 

Vinkler

Setevinkel

74,7

75,3

75

73,6

71,8

73

Styrevinkel

72

71,7

72

71,5

70

70,7

 

Tips en venn

Kommenter artikkelen

Kommentarer

I salg nå!

* Stor racertest
* Arenberg-skogen
* Syklistenes Mekka

Abonner på vårt nyhetsbrev:

Idium Portalserver 3.0idium webpublisering