Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Griper muligheten: Anders Skaarseth er inne i sitt tredje hele år som Joker Icopal-syklist. Gjennom tusenvis av treningstimer rekker han å utforske nye veier og stier i både inn- og utland. Han oppfordrer andre syklister til å noen ganger søke seg mot det ukjente. Foto: Sykkelmagasinet

Tør å sykle din egen vei

Sykkelmagasinet / 15-03-2017 9:32:24

Faste ruter og velkjente veier kan bli kjedelig i lengden. Her følger mine tips for å oppdage nye ruter på sykkelen.

Av: Anders Skaarseth, Team Joker Icopal

Vi syklister er heldige som kan tilbringe så mye tid ute i frisk natur og ute på veien i stedet for å drive med en idrett som foregår inne. Til tross for dårlige dager hvor det regner og innendørsidrett kanskje er å foretrekke, har det seg slik at det er de fine dagene på sykkelen man husker og sitter igjen med gode minner fra. Nå er nok jeg over snittet interessert i kart, orientering og det å finne seg nye veier å sykle på. Likevel sitter jeg med et inntrykk av at syklister generelt liker å holde seg innenfor kjente omgivelser og man ender derfor opp med å trene på de samme stedene hele tiden, uten egentlig bli noe særlig kjent i nærområdet. Så jeg tenkte at det kunne være passende å komme med noen enkle råd for hvordan man kan utforske nye veier, få økt sykkelglede og til slutt ende opp som en lokal kjentmann.

(Bloggen fortsetter under bildet)

Godt kameratskap: Fra sin base på Lillehammer er Skaarseth blitt godt kjent på det lokale vei- og sti-nettet. Gjerne sammen med kamerater, som Tobias Foss. Foto: Sykkelmagasinet

Godt kameratskap: Fra sin base på Lillehammer er Skaarseth blitt godt kjent på det lokale vei- og sti-nettet. Gjerne sammen med kamerater, som Tobias Foss. Foto: Sykkelmagasinet

Jeg har vokst opp på Lillehammer og stort sett syklet de fleste av treningstimene mine oppe i Gudbrandsdalen. Her er det et godt utvalg av både flate veier, korte bakker og et solid antall bakker som er over fem kilometer lange. Så det er egentlig mer enn nok veier å trene på, men det jeg egentlig ikke har tenkt på før den siste tiden er jo at det finnes et enda større veinett her oppe, men da må man gjerne over på grus. For å sykle på grusveier med en landeveissykkel, er det noen enkle grep man bør gjøre. Det å sette på bredere dekk med litt ekstra gummi, slik at man ikke punkterer så lett, er det første man burde gjøre. 28mm bredde på dekkene med ca. seks bar trykk i dekkene, gir deg mer komfort og veigrep som kommer godt med. Samtidig er det lurt å ha en sadeltaske med plass til to slanger, lappesaker, en dekkspak, litt penger, et multiverktøy og missing link. I tillegg til en skikkelig pumpe som ikke er for stor og fungerer ganske greit, er heller ikke dumt. Min erfaring er at man sjelden punkterer på grus med et sånt oppsett, men man vet aldri når uhellet er ute, så det er alltids greit å ha med litt ekstra så man kommer seg hjem.

www.ridewithgps.com er et fint redskap som jeg og flere på laget bruker for å finne nye veier å sykle på. Her kan man lage seg egne ruter hvor du får en nøyaktig oversikt på antall høydemeter og kilometer. Hvis du ikke ønsker å legge ned mye tid på planlegging, men samtidig ønsker å sykle noen nye veier kan du enkelt lagre ruten du har laget og laste den ned i GPX-format og legge den rett inn på computeren din. Kartfunksjonen til Garmin er til god hjelp for en eventyrlysten syklist, så bruk den så ofte du kan og se om det dukker opp nye veier du kanskje ikke har tenkt over før.

(Bloggen fortsetter under bildet)

Godt 2016: Skaarseth markerte seg flere ganger gjennom 2016-sesongen, som her under siste etappe av Arctic Race hvor han satt i et brudd. Foto: Sykkelmagasinet

Godt 2016: Skaarseth markerte seg flere ganger gjennom 2016-sesongen, som her under siste etappe av Arctic Race hvor han satt i et brudd. Foto: Sykkelmagasinet

Selv om teknologien gjør hverdagen vår enklere skal man ikke undervurdere det å sykle på retningssans og legge computeren på lomma. Å nyte sola, se seg rundt og ikke jage watt, snittfart eller stravasegmenter bør ikke undervurderes. Det å la instinktet og nysgjerrigheten bestemme veivalgene dine, samtidig som du kjenner på fartsfølelsen som du får på smale grusveier er noe spesielt og som virkelig anbefales. Hvis man sykler innover i marka og har rotet seg litt bort, så finnes det turkart du kan bruke til å se hvor du befinner deg. Kombinert med skilting og «take me home»-funksjonen til Garmin så skal det være mulig å finne veien hjem til slutt. Vær heller aldri redd for å spørre folk som du ser rundt deg. Selv om nordmenn er født beskjedne og innesluttet, så får man som oftest hjelp og et hyggelig svar. Trener du ofte alene, men er medlem i en sykkelklubb er det også lurt å slenge seg med andre på trening og spørre om de vet om noen fine veier. Eventuelt kan man bytte på å bestemme ukens treningsrunder og dermed unngår man å sykle den «gode gamle runden» på to timer flere ganger i uka, kun fordi du ikke vet om noen andre veier.

LES FLERE BLOGGER FRA JOKER ICOPAL HER

Det å sette seg mål som man ønsker å gjennomføre i løpet av en treningsøkt er ikke uvanlig for toppidrettsutøvere. Samtidig kan det å kombinere skikkelige treningsøkter med turer som fører til at du oppdager nye veier å sykle på, være veldig enkelt. Du kan gjøre det så enkelt som at du setter en fjelltopp, café, bensinstasjon eller utsiktspunkt hvor du aldri har vært før som mål for turen din. Ferier og hytteturer hvor man vanligvis kjører bil er også en glimrende måte å få gjennomført dagens treningen slik du skal. Samtidig sykler du på ukjente veier og du slipper å snu rundt halvveis på økta for så å sykle samme retning hjemover. Det er jo sjeldent gøy å sitte i bilen uansett, så hvis dagens økt er fem timer rolig, kan en to timers biltur enkelt forvandles til en fin sykkeltur. I tillegg må man ikke glemme at det å finne nye veier og oppdage nærområdet rundt ofte kan være like morsomt med joggesko på, på en terrengsykkel, cyclocross eller med langrennski på. Det viktigste er uansett å ha det moro med det man driver med og det finnes alltids nye veier som venter på å bli oppdaget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


*

ABONNER på magasinet