Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

En dag i bilen til Joker Icopal

Kjetil Rakkenes Anda / 31-03-2017 3:47:39

Vi satt på under De Panne Tredagers.

Å sykle mot de aller beste er noe enhver ung syklist drømmer om. For gutta i Joker Icopal er det ikke uvanlig at man får prøve seg mot flere proffer gjennom sesongens løp, selv om de fleste rittene sykles på et lavere nivå enn hvor vi normalt sett ser Alexander Kristoff og de andre stjernene.

Men å bli invitert som ett av fire lag fra sportens tredje øverste nivå til De Panne Tredagers, det er ikke hverdags for Joker Icopal. De fire etappene over tre dager brukes som en viktig oppkjøring til Flandern rundt påfølgende søndag, og denne uken fikk det norske mannskapet bryne seg på stjerner som Philippe Gilbert, Kristoff og Marcel Kittel. Sportsdirektør Gino Van Oudenhoves ord før start på den første etappen, illustrerte det meste:

– Det var litt stille på frokosten i dag og litt mindre liv enn i går kveld. En viss spenning er det nok i gruppen, forteller belgieren, som er født i sykkelreligionens tempel selv, nemlig Flandern.

På den avsluttende dagen ble det kjørt to etapper, hvor Sykkelmagasinet tok plass i bilen til belgieren på den 118 kilometer lange fellesstarten. Blant yrende folkeliv i De Panne, står Van Oudenhove og slår av en prat med sykkelagent Joona Laukka i påvente av at etappen skal starte. De to utveksler en uformell og hyggelig samtale, før vi plutselig får beskjed om å hoppe i bilen. Rytterne står klare til start. Intense blås i fløytene til koordinatorene av rittet, forteller at publikum må stå stille og at det er syklister i bevegelse.

«Drie, twee, een», pang!

Startskuddet går, og Van Oudenhove baner bilen gjennom folkemengden og får et bekreftende nikk fra løypekoordinatoren at han kan kjøre inn på rekka med de andre lagbilene. Gaten i De Panne er fylt til randen av skuelystne belgiere som jubler rytterne frem.

– Dette er sykling i Flandern, vet du. Det er helt sykt, skryter Gino.

Kaffen i halsen

De Panne Tredagers ble ikke akkurat slik Joker Icopal hadde sett for seg. Med regjerende U23-verdensmester på laget, Kristoffer Halvorsen, var superspurteren tenkt til å utfordre Kristoff og Kittel på dagens flate spurt. Men «Doffen» måtte kaste inn håndkledet allerede på den første dagen med sykdom. Derfor er utbrudd Jokers eneste sjanse til å prege rittet.

– Okey gutter, i dag skal morgenkaffen i halsen allerede fra start. Her er det bare å kjøre på.

Van Oudenhove maner sine elever til kamp. Etter at offisiell start går etter to kilometer, settes det opp et voldsomt tempo. Her er det flere som vil i brudd. Den interne radioen til Joker vitner om at mye skjer i front av feltet.

«Kjør, kjør, kjør», ropes det.

Markus Hoelgaard har klart å få en luke ned til feltet sammen med tre andre. Skal dette bli dagens brudd? Katusha-Alpecin, laget til Kristoff, er ventet å kontrollere tempoet på dagens etappe sammen med Quick-Step Floors ettersom de besitter den andre store favoritten til å vinne etappen, nemlig Kittel. Derfor kjører en av de andre jokerne opp til sin norske rival, og sier at her må bruddet til Hoelgaard få lov til å gå. Den 29 år gamle superstjernen virker å være enig, men får ikke overbevist de andre lagene. Derfor krymper de dyrebare sekundene feil vei for Hoelgaard, og kort tid etter at bruddet kom løst, er det tilbake i hovedfeltet.

Det går imidlertid ikke lenge før radiokommunikasjonen starter igjen.

«Ingen reaksjon her bak. Bare fortsett, Anders! ropes det.»

En ny gruppe har kommet løs, og sammen med åtte andre har Anders Skaarseth klart å danne et brudd. Avstanden øker: Ti sekunder, 15 sekunder, 30 sekunder. Ett minutt! Bruddet er satt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lang, lang rekke: Bilenes plassering i rekken, avhenger at hvordan det aktuelle laget ligger an tidsmessig mot de andre lagene. På denne etappen må Joker ta til takke med nummer 16 i køen. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Lang, lang rekke: Bilenes plassering i rekken, avhenger at hvordan det aktuelle laget ligger an tidsmessig mot de andre lagene. På denne etappen må Joker ta til takke med nummer 16 i køen. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Lang karriere

Gino Van Oudenhove er for de sykkelkyndige i Norge et kjent navn. Belgieren kom til landet i begynnelsen av 20-årene, og har vært innom både klubb, landslag og nå sportsdirektørrollen i Joker Icopal. Han regnes som selve hjernen bak suksessen laget har hatt siden oppstarten i 2005. Han er med andre ord en rutinert sjåfør bak rattet i bilkortesjen.

– Første gang jeg kjørte følgebil var vel da jeg var 23 år.

– Har du aldri høy puls når du sitter her?

– Aldri.

Han sjonglerer hektisk bilkjøring med avlesing av kart og etappeprofil. Et par telefoner rekker han også å svare mens rittradioen spraker i bakgrunnen. Den britiske mekanikeren i baksetet får også flere oppgaven underveis, men må tåle at Gino rister oppgitt på hodet når han ikke har postet mer enn to Twitter-meldinger de første fem milene av rittet.

Å oppleve et sykkelritt på denne måten, kan være både spennende og skummelt på samme tid. For mange ganger går det galt. Det er ikke kjørt mange kilometer av etappen før det uler i sirenene til ambulansen bak oss. En rytter har krasjet lenger fremme og bilkortesjen blir bedt om å ta det svært rolig forbi den uheldige. Bildene vitner om at det har gått hardt utover Direct Energie-rytteren.

Bilkortesjen-1

Dette er langt fra det eneste bilsjåførene må passe på. Ryttere som punkterer eller av andre årsaker må kjøre seg opp til hovedfeltet, bruker bilkøen til å komme tilbake. I en fart på 50 kilometer i timen, hopper rytterne fra bil til bil. Plutselig kan det oppstå en bråbrems. Som da Luke Durbridge og Nils Politt ligger klistret på støtfangeren til Van Oudenhove og bilen foran gjør en plutselig oppbremsing. De to syklistene skriker i frustrasjon og kommer med en kraftsalve mot Jokers bil. Van Oudenhove svarer med å kjøre opp på siden av bilen som forårsaket bråbremsen, og kaller sjåføren en amatør med et lurt smil om munnen.

– Dette er en liten verden hvor alle kjenner alle. Vi er gode venner, beroliger han.

Situasjoner som med Durbridge og Politt er ikke uvanlig i bilkortesjen. Van Oudenhove kan fortelle at man ikke trenger noe form for bevis eller kurs for å være sjåfør på dette nivået. Kun på sykkelsportens øverste nivå, WorldTouren, trenger man et eget kurs i regi av UCI.

– Det er egentlig for jævlig at hvem som helst kan kjøre bilene her uten kurs, forteller han.

I november skal både Gino og kollega i Joker Icopal, Svein Erik Vold ta prøven som sikrer dem kompetanse til å kjøre bil i WorldTouren. Kanskje kan det bli aktuelt ettersom Joker Icopal planlegger å gå opp en divisjon til pro kontinentalnivå. Da kan man bli invitert til ritt som for eksempel Tour de France.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nestenkrasj: Nils Politt har akkurat skreket i frustasjon over at Gino måtte gjøre en plutselig oppbremsing. Tyskeren passerer Joker-bilen og fortsetter jakten på hovedfeltet. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Nestenkrasj: Nils Politt har akkurat skreket i frustrasjon over at Gino måtte gjøre en plutselig oppbremsing. Tyskeren passerer Joker-bilen og fortsetter jakten på hovedfeltet. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Tilbake på de flate slettene i Flandern har ting roet seg etter at bruddet med Skaarseth har fått gå. På grunn av etappens korte distanse, gis de ikke mer enn rundt et minutt, og når bruddet nærmere seg De Panne og de lokale rundene i byen, spiser hovedfeltet seg innpå.

– Kom igjen, Anders. Ingen grunn til ikke å få ut alt. Det er bare å kjøre, motiverer Gino over radioen.

Hjemme i Norge er vi vant til å se kontinentallagene krige seg til et brudd for å få mest mulig TV-tid. Stor verdi for sponsorene av laget. Dette har selvfølgelig sin fordel når Skaarseth sitter der han gjør, men som Gino forteller handler dette om å prege sykkelritt.

– Vi er ikke med bare for å sykle. Vi ønsker å vinne, og med Anders i brudd er sjansen større enn om vi bare hadde sittet i feltet, forteller han.

– Brudd har jo gått inn før, legger han til.

Og plutselig, ut av en sving noen kilometer før mål, får plutselig Skaarseth en luke. Gjennom folkehavet i De Panne er det nordmannen som jubles fram aller først, og Skaarseth sykler det remmer og tøy kan holde. Kan dette bli hans store dag?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Norsk i tet: I solskinnet kan Anders Skaarseth kjenne duften av øl og grillmat der han forserer folkemengden på oppløpet i De Panne. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Norsk i tet: I solskinnet kan Anders Skaarseth kjenne duften av øl og grillmat der han forserer folkemengden på oppløpet i De Panne. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Drømmen står nok sterkere enn hva realiteten kan matche. Nordmannen får besøk av flere ryttere etter hvert, og når det nærmer seg målgang har Katusha-Alpecin og Quick-Step Floors gjort det nødvendige arbeidet for å hente inn bruddet. Marcel Kittel vinner etappen like foran Kristoff.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Spurtkongen: Marcel Kittel har god historikk i De Panne. Han vant tilsvarende etappe i fjor. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Spurtkongen: Marcel Kittel har god historikk i De Panne. Han vant tilsvarende etappe i fjor. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

I mål sier imidlertid Skaarseth seg fornøyd med dagen. Den aktive kjøringen blir attpåtil belønnet med en tur på podiet hvor han premieres som etappens mest offensive rytter. Ikke dagligdags for en 21-åring fra Lillehammer å stå på samme podie som verdensmester Philipe Gilbert, Alexander Kristoff og Marcel Kittel.

Bilkortesjen-8

Gøy: God opplevelse for Skaarseth. Her er det miss Belgia som gratulerer Lillehammer-gutten med innsatsen. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


*

ABONNER på magasinet