Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Stayer: Thea Thorsen er inne i sin sjette sesong i Team Hitec Products. På den tiden har hun rukket å følge kvinnesyklingens evolusjon. Her sammen med en annen Hitec-veteran, Miriam Bjørnsrud. Foto: Sykkelmagasinet

Damesykling i utvikling

Sykkelmagasinet / 05-04-2017 6:02:42

De siste årene har det skjedd etterlengtet mye.

Av: Thea Thorsen, Team Hitec Products

Som kvinnelig syklist, og kanskje også generelt kvinnelig idrettsutøver, er vi vant til å leve litt i skyggen av herrene. Det er hos herrene pengene ligger og det er som regel herrene som står i hovedfokus og får oppmerksomheten. Men hva har egentlig skjedd de siste årene innenfor damesyklingen?

Jeg var førsteårs senior i 2011. Fra da og til dags dato har det skjedd mye for oss innenfor sykkelsporten. I 2011 var det kun 28 UCI-registrerte damelag, mens nå i 2017 er hele 44 UCI-registrerte lag. Det har siden 2013 også vært en økning på 43 prosent i lisenser for damer internasjonalt.

Thea

I ritt ser vi at nivået har blitt betraktelig høyere de siste seks årene, noe som synes veldig godt på resultatlistene. Før var det et par markante navn som nesten alltid gikk av med seieren i de fleste ritt uavhengig om det var sidevindsløp eller klatring til mål. Nå de siste par årene er det et merkbart høyere nivå på feltet og flere er med å kjøre om seieren. Det er flere sterke lag og mer åpne ritt hvor sykkeltakktikk og det å spille på hele laget virkelig spiller en stor rolle på hvordan sluttresultatet blir.

LES FLERE HITEC-BlOGGER HER

Vi kommer ikke unna at media er en stor faktor for utviklingen. Kommer vi ikke fram i media er det også vanskelig å få større sponsorer. Det sier seg jo selv, få vil spytte inn masse penger om man ikke får noe igjen for det. Dette er selvfølgelig en utfordring for mange damelag, og veldig mange lag går nærmest rundt på et budsjett som er mye lavere enn flere av de norske kontinentallagene for herrer.

Marianne Vos er et velkjent navn innenfor sykkelsporten. Hun er en av de mestvinnende damesyklistene og er verdensmester på bane, cyclocross og landevei. Vos er også en av de som har gått foran og fått opp diskusjonen angående damesykling. I 2014 bestemte arrangøren for Tour de France seg for å arrangere rittet La Course, som et resultat etter påvirkning fra kvinnefeltet. Her skulle damene få sitt eget ritt med full mediadekning i en rundløype på Champs-Élysées før herrene kom inn for å avslutte sitt Tour de France.

Med dette rittet fikk hele utviklingen et boost. Her var det media og livesending, og siden dette blei en stor suksess, var det flere ritt som slang seg på bølgen. Allerede året etter ble det et lignende ritt på siste etappe av herrenes Vuelta a España i Madrid og UCI-ritt for damene i Ride London og Tour of Yorkshire i 2016. Disse rittene og vesentlig mer tid i media, fikk opp interessen. Plutselig fikk folk øynene opp for damesykling når disse store arrangørene så verdien av å satse og arrangere ritt. Større sponsorer ble interesserte i å gå inn å starte damelag. Flere lag har et vesentlig større budsjett og mulighet til å ha fulltidsansatte i lagene og dermed profesjonalisere seg. Det er også flere herrelag som har fått interesse og ser nå verdien av å satse på å ha et parallelt damelag.

I 2016 fikk damene endelig WorldTour, og i år er det hele 20 ritt i WorldTouren, hvor seks av rittene er etapperitt som Women’s Tour of Britan, Giro Rosa i Italia og vårt eget norske ritt Ladies Tour of Norway. Det å få en egen WorldTour er med på å øke nivået på damefeltet ytterligere da klubblag ikke har lov til å stille på dette nivået. Flere ritt har også inkludert damefeltet, og det er i år første gang for både Amstel Gold Race og Liège-Bastogne-Liège. Selv om vi svært sjeldent er live på TV som herrene, har vi fått mange ritt med live-streaming og enda større etterspørsel på mer dekning av damerittene. Allerede i år planlegger TV 2 livesending på hovedkanalen under Ladies Tour of Norway 17.-20. august.

Så vi ser nå at ballen har begynt å rulle. Utviklingen er der, men det er fortsatt en lang vei å gå. Teknologien ligger der og herrene har tross alt gått veien før oss. Det at damesykling faktisk er i diskusjonen og blir både mer respektert og inkludert, er et godt steg på veien.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


*

ABONNER på magasinet